Terug naar overzicht

Phishing en wat er tegen te doen?

Phishing en wat er tegen te doen?

Oplichting tijdens het internetbankieren komt steeds vaker voor. Internetcriminelen doen zich voor alsof ze uw bank zijn en proberen via nagemaakte e-mails, sms-berichten of zelfs telefonisch geld van u te ontfutselen. Phishing noemen ze dat. En dat kunnen sommige criminelen zeer goed! Ze proberen u soms zelfs zover te krijgen om uw bankkaart op te sturen.

Wat kan u doen om phishing te vermijden:

  1. Twijfelt u of het bericht van uw bank is? Als je twijfelt, kan je beter stoppen. Dus niet antwoorden en niet klikken op links of bijlages in het bericht. Controleer altijd eerst bij uw bank of uw financiële instelling;
  2. Heeft u inloggegevens en/of beveiligingscodes doorgegeven, uw bankkaart of klantenkaart opgestuurd of gaat er zonder uw toestemming geld van uw rekening? Neem dan onmiddellijk contact op met uw bank of financiële instelling en blokkeer uw kaart via card stop bel 078/170.170 . Bij Santander kan u het best meteen bellen met de klantenservice via 09/235.50.96;
  3. Update regelmatig uw computer, mobiele telefoon en apps zoals de Santander App waarmee u online bankiert of uw geldzaken beheert;
  4. Controleer bij uw bank op welke manier zij informatie met u delen en welke waarschuwingen zij geven;
  5. Ga naar de websites: https://www.safeonweb.be/nl en https://www.febelfin.be/nl/themas/digitaal-betalen-en-bankieren voor meer tips

 

Wat moet u zeker niet doen:

  1. Beantwoord geen telefoontjes, e-mails, Whatsapp berichtjes of sms’jes van derden die vragen om uw inloggegevens door te geven of om geld over te schrijven. Tegenwoordig waarschuwen de meeste mobiele operatoren bij bepaalde telefoonnummers als ze fraude vermoeden: neem dan in ieder geval niet op!
  2. Ga nooit in op een verzoek om uw bankkaart of klantenkaart op te sturen;
  3. Open nooit zomaar uw online bankomgeving via een toegestuurde link in een e-mail, Whatsapp-bericht of sms. Ga bij twijfel via onze website of app naar de inlogomgeving van Mijn Rekening;
  4. Laat niemand online meekijken bij het inloggen in uw bank- of ‘Mijn Rekening’- omgevingen;
  5. Tot slot: geef nooit uw beveiligings- of inlogcodes door. Santander zal er ook nooit naar vragen.

 

Veilig online uw geldzaken regelen bij Santander

Als klant van Santander gebruikt u Mijn Rekening of de Santander App om veilig uw geldzaken te regelen. Nog geen persoonlijke inlog? Registreer nu met uw klantnummer.

  Gent, 2023