Terug naar overzicht

Nulstelling en de nulstellingstermijn, wat houdt dit in?

Om consumenten te beschermen trad op 1 januari 2013 een gewijzigd artikel van de Wet op het Consumentenkrediet in voege. Deze had invloed op de nulstelling. Dit artikel beschermt consumenten tegen het risico van een te zware schuldenlast en heeft als doel te vermijden dat uitgaven aan een kredietopening een permanente financiële last worden. De kredietopening terugbetalen voor de nulstellingsdatum voorkomt dat uw geldreserve permanent een negatief saldo laat zien.

De nulstelling heeft invloed op onder meer de minimale maandelijkse aflossing die gedaan moet worden en welke termijn hiervoor staat. Het niet nakomen van deze nulstelling heeft vanuit de Belgische wetgeving potentieel negatieve gevolgen. Om u zo goed mogelijk te informeren beantwoorden we in dit artikel de meest belangrijke vragen omtrent de nulstelling.

Wat is de nulstelling?

De nulstelling maakt deel uit van de Belgische wetgeving op het consumentenkrediet. De wet bepaalt dat het door u opgenomen bedrag van uw kredietopening binnen een wettelijk vastgelegde periode op 'nul' moet komen, de zogenaamde nulstellingsdatum. Deze termijn hangt af van de kredietlimiet. Alle aankopen die u met uw consumentenkrediet gedaan hebt, moeten dus tijdig terugbetaald worden.

Op het moment dat de verplichte nulstelling uitgevoerd is blijft u het recht behouden op kredietopname. Indien dit niet het geval is, verliest u dit recht. Op het moment dat u uw krediet opnieuw gebruikt wordt er een nieuwe nulstellingsdatum bepaald.

De minimale maandelijkse aflossing

De nieuwe nulstellingstermijn per januari 2013 bepaalt dat voor kredietbedragen tot en met €5.000 het minimum maandbedrag op 1/18de deel van verschuldigd bedrag werd vastgesteld. Voorheen was dit 1/24ste deel van het verschuldigde saldo.

Indien uw krediet hoger is dan €5.000 dan ligt het maandelijks terug te betalen bedrag op 1/20ste deel van het verschuldigd bedrag.

Hoe gaat Santander om met de nulstelling?

Bij Santander gaan wij nog een stapje verder dan de wetgeving op het consumentenkrediet. Wij berekenen iedere maand opnieuw uw maandbedrag. Op die manier helpen we u het opgenomen kredietbedrag voor de bepaalde datum terug te betalen.

Wat gebeurt er als het restsaldo op de nulstellingdatum niet op 'nul' staat?

Indien uw restsaldo niet teruggebracht is naar 'nul' op de nulstellingsdatum dan verliest u het recht op kredietopname. Nieuwe aankopen of geldopnames zullen dan pas mogelijk zijn na een volledige terugbetaling van het openstaande saldo. Bij een niet-betaling kunnen wij u daarnaast ook nalatigheidsintresten aanrekenen en de kredietovereenkomst opzeggen.

Wat gebeurt er als het restsaldo 1 maand na de nulstellingdatum niet op 'nul' staat?

Indien het openstaande bedrag een maand na de maximale nulstellingstermijn nog steeds niet op 'nul' staat, dan hebben wij de wettelijke verplichting om uw krediet negatief te melden bij de Nationale Bank van België. Helaas kunnen wij hier als Santander niets aan veranderen.

Wanneer kan ik mijn kredietopening weer gebruiken van zodra het op 'nul' staat?

Van zodra het opgenomen bedrag op ‘nul’ staat, kunt u een aantal dagen later uw kredietopening opnieuw gebruiken. Dit betekent het begin van een nieuwe nulstellingstermijn.

Waar vind ik mijn nulstellingsdatum?

U kunt de nulstellingsdatum van uw kredietopening eenvoudig terugvinden op uw rekeningoverzicht via Mijn Rekening. Daarnaast is het ook mogelijk om ons telefonisch te bereiken via 09 235 50 60 om inzicht te krijgen in uw nulstellingsdatum.